Zadzwoń: 601 61 61 85 lub napisz biuro@centrum-vita.pl
Czynne pon-pt: 8:00-20:00 oraz sob: 8:00-14:00

Co to jest joga?

Czym jest Joga?

Joga wywodzi się z Indii, gdzie jest praktykowana od ponad 4 tysięcy lat. Termin joga ma wiele znaczeń ale dwa spośród nich oddają najpełniej istotę tego systemu: ujarzmienie i zjednoczenie.

Ujarzmienie własnego ciała, zmysłów, zachcianek, popędów – nie chodzi tu jednak o wyparcie lub stłumienie, ale o zapanowanie nad nimi tak, aby nam służyły oraz pomagały w rozwoju fizycznym, psychicznymi i duchowym.

Drugie znaczenie terminu joga to zjednoczenie – tego, co fizyczne, psychiczne i duchowe, zsynchronizowane na najwyższym możliwym poziomie. Takie poddanie, aby mogło przejawić się to, co w nas najlepsze.

Jest to, więc system samodoskonalenia, samodyscypliny, który ma przygotować nas do poznania swojej prawdziwej natury oraz życia zgodnie z nią.

Joga metodą Iyengara

W metodzie B.K.S Iyengara podstawową praktyką jest wykonywanie asan (czyli postaw ciała), pranajam (ćwiczenie świadomego oddychania) oraz medytacji.

Asany dają zdrowie, wzmacniają ciało, zapewniając mu przy tym giętkość i elastyczność, uwalniając je od nagromadzonych w nim toksyn, usuwają zmęczenie oraz pomagają zregenerować system nerwowy. Dają piękno, siłę, stanowczość, wewnętrzny pokój oraz jasność widzenia, tym samym kształtują pogodne usposobienie, przynosząc poczucie jedności ciała, umysłu i jaźni. Najdonioślejsze jednak ich znaczenie polega na tym, że pomagają uspokoić i kontrolować umysł i uczynić go posłusznym narzędziem do poznawania samego siebie.

Joga wg metody Iyengara wyróżnia się niespotykaną precyzją nauczania postaw ciała (asan) dlatego umożliwia poszukiwania na bardzo głębokich pokładach świadomości.

Kiedy odbywają się zajęcia?

WTOREK 19:30-21:00

Jogin Hubert Suder

CZWARTEK 18:15-19:45

Jogin Hubert Suder

Zapisz się na zajęcia!
Zadzwoń: 601 616 185

Pierwsze spotkanie z Jogą

Czy dam radę?

Pierwszym zajęciom często towarzyszy obawa, że “nie da się rady”. Bez obaw!

Ćwiczenia jakie proponujemy są dostosowane do osób o różnej kondycji a zindywidualizowane podejście pozwala na uczestniczenie w zajęciach nawet osób z poważnymi schorzeniami i po urazach.

 

Czy joga jest męcząca?

Pierwsze sesje mogą być odczuwane jako bolesne i męczące. Jest to związanie z obecnością bloków fizjologicznych u większości osób. Po zajęciach można także spodziewać się zakwasów.

Każdy kolejny raz będzie tylko lepszy – ćwiczenia jogi z czasem stają się bardzo przyjemne a pozytywne efekty odczuwane w codziennym życiu dają motywację do kontynuowania praktyki.

Jak pomagamy?

W Centrum Vita pomagamy ćwiczyć w taki sposób, aby nauczyć się szanować granice własnego ciała, jak również przekraczać je i stawiać sobie coraz większe wyzwania. Zależy nam, aby uczestnicy wychodzili z zajęć pewni, iż zrobili coś dla siebie, że dokonali czegoś ważnego, że udało im się przekroczyć swoją granicę oraz by czuli się ożywieni i jednocześnie pełni wewnętrznego spokoju.

Najczęstsze pytania?

JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA?

Zajęcia jogi trwają 1,5 godziny. Każdy uczestnik podczas zajęć korzysta z wyposażenia naszej sali – mat, kloców, pasków i kocy pomocnych podczas ćwiczenia.

Zajęcia składają się z części wstępnej gdzie przygotowujemy ciało do ćwiczeń, części właściwej, podczas której każdy uczestnik z pomocą jogina wykonuje różne pozycje – asany oraz części relaksacyjnej – całkowitego odprężenia, odpoczynku dla ciała i umysłu.

CZY MOŻNA ĆWICZYĆ JOGĘ MAJĄ PROBLEMY ZDROWOTNE?

W zajęciach jogi mogą uczestniczyć osoby w różnym stanie zdrowia, jednakże ważne jest aby zgłosić joginowi przed zajęciami aktualny problem zdrowotny a także sygnalizować miesiączkę.

Istotne będą również wszelkie szczegóły dotyczące długotrwałych dolegliwości zdrowotnych, tj. zwyrodnienia kręgosłupa, dyskopatia, choroby serca, duża krótko- lub dalekowzroczność, odklejanie się siatkówki, jaskra, ropne zapalenie uszu, wysokie ciśnienie krwi, lub skoki ciśnienia, ostatnio przebyte operacje oraz doznane kontuzje.

W przypadku osób z powyższymi dolegliwościami niezwykle istotne jest przestrzeganie otrzymywanych w trakcie zajęć zaleceń dotyczących dostosowania praktyki pod kątem tych dolegliwości oraz zapamiętanie ich i stosowanie przy kolejnych powtórzeniach danych asan.

W przypadku pojawienia się szczególnie niepokojących objawów w trakcie praktyki (np. pogorszenie samopoczucia, mdłości, bóle kręgosłupa i stawów) należy przerwać wykonywanie asany i poinformować osobę prowadzącą.

W przypadku pojawienia się wątpliwości odnośnie praktyki skonsultuj się z prowadzącym w czasie wolnym, przed zajęciami lub po zajęciach.

KTO PROWADZI ZAJĘCIA?

Zajęcia prowadzi Hubert Suder praktykujący jogę od 1999 roku. Joga jest pasją i nieodłączną częścią życia Huberta o czym może przekonać się każdy uczestnik jego zajęć już na pierwszym spotkaniu.

Uczestniczył w wielu warsztatach z najlepszymi nauczycielami jogi. Ukończył studia na Akademii Wychowania Fizycznego uzyskując tytuł instruktora rekreacji ruchowej w zakresie hatha-jogi. Swoje zajęcia prowadzi w sposób zrównoważony tak by mogły z nich korzystać osoby w różnym wieku, w różnym stanie zdrowia i z różnymi umiejętnościami. Każdy znajdzie tu coś dla siebie!

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ NA ZAJĘCIA?

Na zajęcia najlepiej zabrać strój nie krępujący ruchów. Warto zaopatrzyć się w skarpetki i bluzę, które przydadzą się w czasie relaksu, kiedy to ciało rozgrzane po zajęciach może ulec ochłodzeniu. Jeśli posiadasz własną matę możesz również zabrać ją ze sobą.

Na zajęcia należy przychodzić minimum 2 godziny po jedzeniu. Nie należy rozpoczynać praktyki po dłuższym pobycie w pełnym słońcu, po spożyciu alkoholu, jak również po uczestniczeniu w innych formach pracy z ciałem oraz po masażu czy saunie.